Kuka minä olen, Ihmissuhdetaidot 1

 

                                                            KAKSIPÄINEN JOUTSEN


Kaksipäinen Joutsen 8.6.24, osa 102: Kuka minä olen, Ihmissuhdetaidot 1

”Rakas lapsemme siellä maan tasolla. Tässä jälleen olemme, vierelläsi olemme. Näemme sinut kulkemassa polkuasi. Näemme sinut ihmettelemässä maapallon kauneutta, luonnon kauneutta. Huomaamme sinun kuin pysähtyvän kuuntelemaan luonnon ääniä ja hengittämään raikkaampaa ilmaa.

Ja taas sinulla on syytä kiittää. On aihetta kiittää, että saat asua siellä kauniilla planeetalla. Siellä, jossa kukat kukkivat ja välillä tulee kuin kastelukone taivaalta, että hengityksesi kulkisi paremmin. Ettei olisi niin kuumaa ja tukalaa koko ajan.

Sinä voit huomata nämä vaihtelut tai jättää ne huomaamatta. Sinä voit nähdä kauneuden tai jättää sen huomaamatta. Mutta sen voimme sinulle sanoa, että maapallonne on ihmeitä täynnä ja elämäsi on ihmeitä täynnä, jos niin haluat nähdä, jos niin haluat kokea ja tuntea. Mutta voit myös kaiken kuin ohittaa.

Rakas lapsemme siellä maan tasolla, tänään haluamme taas avata silmiäsi näkemään ja sinua kuin auttaa muistamaan. Sellaista muistamaan, jonka olet myös saattanut kuin ohittaa. Haluamme katsoa yhdessä kanssasi tarkemmin niitä lahjoja, joita sinulle on annettu tähän elämään käytettäväksesi. Sinulle on annettu monia taitoja ja yksi niistä on ihmissuhdetaidot.

Olet harjoitellut niitä useissa elämissä. Toiset teistä enemmän ja toiset vähemmän, mutta jokainen teistä on niitä kyllä harjoitellut. Taitoja olla toisten ihmisten kanssa. Taitoja auttaa itseään ja toista eteenpäin. Miten sinä käytät ihmissuhdetaitojasi?

Nämä taidot ovatkin hyvin vaativia taitoja. Niin vaativia, että monet teistä ovat vasta siellä aloittelijan tasolla. Mutta emme tässä tarkoita sitä, että toinen teistä olisi huonompi tai parempi, sitä emme tarkoita. Tarkoitamme sitä, että nämä taidot ovat niin vaativia, että joudutte harjoittelemaan niitä todella pitkään.

Ihmissuhdetaidoissa on niin monia vivahteita, monia tasoja ja monia puolia. Meidän on vaikea kuvata kaikkea ihmiskielellä, koska kysymys on energiasta. Kysymys siitä, miten energia kulkee teissä siellä sisällänne ja miten se kulkee sisältänne ulos ja ulkoa sisälle ja miten monet energiat, toisten energiat kuin leijuvat siinä samassa kentässä, jossa sinäkin olet.

Se on kuin hiukkasmeri, jossa olette koko ajan. Sellainen meri, jolla ei ole rantoja, se vain on. Ja välillä siellä myrskyää ja välillä on tyynempää. Välillä on lämmintä ja välillä on hyvin kylmää. Ja välillä siellä kuin kuhisee ja välillä on seesteisempää. Sellaisessa energiameressä testataan taitojanne selviytyä ja oppia ymmärtämään niin itseänne kuin muita.

Kuvaamme nyt tätä kuin merta symbolisesti kukkien kautta. Katsohan rakas lapsemme tuota kukkaisniittyä. Se näyttää seesteiseltä, se näyttää kauniilta, kesäiseltä päivältä näyttää. Ja kaikki nuo kasvit ovat kuin sulassa sovussa keskenään. Valkoisia, punaisia kukkia siellä täällä ja tuolla. On pidempiä varsia ja lyhyempiä varsia, on lehtiä monenlaisia. On nuppuja ja on avonaisia kukkasia. Kaikki ne mahtuvat olemaan tuolla.

 


Joku voi olla hyvin pitkä, niin että latvaa ei näy, toinen voi olla vasta nousemassa. Silti ne kasvavat kuin rinnakkain yhdessä. Aukaisevat kukkansa eri aikaan ja myös saavat kukintansa päätökseen eri aikaan. Onko niistä joku parempi kun toinen, onko toinen hyödyllisempi kuin toinen?

Näin on ihmissuhdetaitojenkin kanssa. Samassa perheessä tai yhteisössä, työpaikassa te harjoittelette ihmissuhdetaitoja. Te harjoittelette ja harjoittelette. Kaikki nämä ovat teille mitä parhaimpia kasvualustoja. Ja me olemme yhdessä sinun kanssasi suunnitelleet juuri sinulle ne parhaat kasvualustat, ne, joissa sinulla on parhaimmat edellytykset oppia ja kokea. Päästä eteenpäin ihmissuhdetaidoissa.

Sinä olet ottanut pienen palasen oppiaksesi siellä ihmissuhdetaidoista. Ja se voi olla oman voiman käyttö, se voi olla itsehillintä, niin kuin aikaisemmin kerroimme esimerkkinä. Se voi olla kuuntelutaito, se voi olla sanojen käyttötaito, se voi olla johtamisen taito, se voi olla nöyryyden taito. Niitä taito-osia on hyvin paljon.

Ja kun vierellesi laitetaan sen toisen ääripään harjoittelija, niin siinä kyllä oppii ja siinä joutuu menemään hyvin syvälle opetellessaan, niin sinä kuin se toinen. Siinä on välillä otettava kuin aikalisä ja taas jatkettava toisenlaisen yhteisön keskellä. Ja jos se sama teema kuin toistaa itseään, sinua halutaan kouluttaa menemään hyvin syvälle itseesi, että ymmärtäisit ihmissuhteita vielä syvemmin ja vielä laajemmin. Sillä niin olet halunnut.

Katsohan rakas lapsemme tuota valkoista kukkaa, miten kaunis se onkaan. Niin iso ja näkyy kauas. Ja sitten rakas lapsemme katsohan noita pieniä punertavia nuppuja kuvan etualalla. Kumpikaan ei ole parempi toista. Ne vain opettelevat eri asioita. Toinen voi opetella sitä, että astuisi esiin ja toinen voi harjoitella sitä, että oppisi olemaan vaatimaton. Mutta kumpikaan ei ole väärässä paikassa eikä kumpikaan ole huonompi kuin toinen.

Kun toinen ihminen vierelläsi epäonnistuu ja tarvitsee tukeasi, niin voit katsoa häneen, että ”ei tuo osaa eikä ikinä opi”. Kun tuo epäonnistuja vierelläsi katsoo sinua, niin hän voi ajatella, että ”aina tuo toinen luulee osaavansa kaiken, vaikka ei osaa”. Kumpiko teistä sitten on kumpi. Tarkoitamme tällä sitä, että tiedät ja ymmärrät vielä niin vähän. Vaikka luulet ymmärtäväsi paljonkin. Ja tiedät niin vähän, vaikka luulet kaiken jo oppineesi.

Yhdessä te opitte ja yhdessä te voitte oppia. Niitä ihmissuhdetaitoja oppia. Niin se ”epäonnistuja” kuin ”se joka osaa jo kaiken”. Kumpi sitten on kumpi. Ja siitä jatkamme seuraavalla kerralla rakas lapsemme. Muistathan, että olet meille aina rakas, olet tärkeä oppija siellä maan tasolla. Ja siellä riittää oppimista ja kokemista monen elämän verran eikä se lopu sittenkään. ”

 

Lempeydellä ja rakkaudella henkimaailmasta,

sinun parhaaksesi Eleonoora

 

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Portit 2, Pään kääntäminen ja valinta

Kuka minä olen, Kulkuvälineesi 1

Kuka minä olen, Lapsuuden perhe 1